Verba docent, exempla trahunt… – „Słowa uczą, przykłady przyciągają…” Łacińska maksyma trafia w sedno. Opowieść, nawet najbarwniejsza, choć niesie ze sobą rzetelną wiedzę, nie zawsze zainteresuje słuchacza. Czasami wyda się niezbyt atrakcyjna. Przykład, szczegół – konkretne zdarzenia, anegdotyczne epizody z życia postaci, rzeźby, obrazy, przedmioty mogą mieć wielki urok dla młodych ludzi poznających tajemnice przeszłości.
Zespół portalu HISTORIA: POSZUKAJ opracował dwa zestawy pakietów dydaktycznych. Pierwszy – przeznaczony dla nauczycieli szkół podstawowych, drugi – dla nauczycieli i uczniów szkół średnich. Każdy składa się z kilkunastu artykułów wybranych z zasobu portalu, wprowadzenia metodycznego zawierającego charakterystykę materiałów oraz z propozycji ćwiczeń ułatwiających pracę ze wskazanymi tekstami.
Pragniemy zaprezentować bogactwo artykułów opublikowanych na stronie naszego portalu i zachęcić do ich wykorzystania zarówno podczas nauczania historii, jak i przy okazji samodzielnego powtarzania materiału przed sprawdzianami i egzaminami. Autorami tekstów są specjaliści – historycy i historycy sztuki, naukowcy, muzealnicy, nauczyciele, wytrawni popularyzatorzy historii.
Przystępnie napisane, a przede wszystkim bogato ilustrowane artykuły reprezentują wysoki poziom merytoryczny. Wspólną cechą tekstów jest zwrócenie uwagi na zagadnienia mniej znane, a przy tym ważne, ciekawe, niekiedy intrygujące. Ich poznanie pozwoli na odkrywanie przeszłości w zróżnicowany i wszechstronny sposób. Nasi autorzy przypomnieli epizody z życia wybranych postaci historycznych i wydarzenia, które wpływały na bieg dziejów. Zaprezentowali rozmaite typy źródeł historycznych, przede wszystkim materialnych: przedmioty codziennego użytku i ubiory, broń i mundury, rzeźby i obrazy, rzemiosło artystyczne, a także źródła ikonograficzne – dzieła malarskie, grafiki, fotografie. Na portalu nie brakuje też tekstów poświęconych obiektom architektury i źródłom pisanym.
Jesteśmy przekonani, że odkrycie zapomnianych niekiedy zdarzeń, a zwłaszcza spojrzenie na historię przez pryzmat zabytkowych obiektów przyczyni się do doskonalenia umiejętności analizy różnorakich źródeł historycznych, pozwoli lepiej zrozumieć przeszłość oraz wzbogacić i utrwalić wiedzę.




