Zwieńczenie tradycji, czyli "Poczet"… Jana Matejki
Niewątpliwie najsłynniejszym pocztem królów polskich zostało dzieło Jana Matejki – nie był to jednak cykl obrazów, ale zespół rysunków. Powstawały one od lutego 1890 roku na zamówienie wiedeńskiego wydawcy Maurycego Perlesa. Całościowy album Poczet królów polskich. Zbiór portretów historycznych, z komentarzami historycznymi Stanisława Smolki i Augusta Sokołowskiego, ukazał się w Wiedniu w 1893 roku. Rysunki zostały opublikowane w formie reprodukcji światłodrukowych (heliograwiura). Powszechnie dziś kojarzone wersje kolorowe to tak naprawdę wzorowane na owych rysunkach obrazy olejne wykonane przez Leonarda Stroynowskiego i Zygmunta Papieskiego już po śmierci Jana Matejki.
Matejko miał olbrzymią wiedzę historyczną, starannie studiował do swych obrazów realia, stroje czy uzbrojenie z minionych stuleci. Jako rekwizyty dał poszczególnym królom konkretne, znaczące przedmioty. Przykładowo Bolesław Chrobry dzierży otrzymaną od Ottona III włócznię świętego Maurycego, Zygmunt Stary – plan przebudowy Wawelu, zaś Zygmunt August – akt unii lubelskiej. Bolesław Kędzierzawy ma na szyi miecz zawieszony na sznurze – jest to odniesienie do hołdu, który książę został zmuszony złożyć cesarzowi Fryderykowi I Barbarossie w 1157 roku w Krzyszkowie pod Poznaniem. Bolesław jednak nie pozwala mieczowi zwisnąć, lecz chwyta go w gotowości do walki, zaś druga jego dłoń spoczywa na modelu romańskiej świątyni (być może kolegiaty w Czerwińsku?). Matejko starannie oddawał też klejnoty i regalia, w miarę możliwości zgodne z prawdziwymi zabytkami, które się zachowały po kolejnych władcach. Czasami jednak pozwalał sobie na dość swobodne wykorzystanie królewskich atrybutów. Oto Mieszko Stary ma na piersi zaponę przypominającą patenę kaliską, którą ufundował dla klasztoru Cystersów w Lądzie i która w rzeczywistości zawiera między innymi jego podobiznę. August III Sas jest ukazany nie z regaliami, ale z filiżanką w dłoni – nie tylko ze względu na popularność porcelany w czasach saskich, ale zapewne bardziej z uwagi na swe słynne obżarstwo i opilstwo. Krytyczny stosunek miał Matejko również do Anny Jagiellonki. Nie oceniał wysoko jej intelektu, skoro umieścił w jej dłoni berło zwieńczone kapuścianą głową. Być może zresztą odwołał się do anegdoty, która mówi, że w ten właśnie sposób określała swoją córkę królowa Bona.

Jan Matejko, Anna Jagiellonka, 1890-1892, licencja PD, Wikimedia Commons
Jan Matejko zawsze dbał o to, aby malowane przez niego osobistości historyczne wydawały się „żywe”, miały indywidualne i pełne charakteru rysy twarzy. Również w przypadku wizerunków polskich władców kluczowe dla malarza było stworzenie portretów psychologicznych każdej postaci. Czynił tak nawet w przypadku pierwszych Piastów, o których bardzo niewiele wiemy ze źródeł historycznych. Przykładowo o Mieszku I Matejko mówił: „twarz jego nie ma jeszcze rysu polskiego, bo był to dopiero zawiązek kraju, a więc król ma twarz wschodnią, ogólnie słowiańską, z odcieniem jeszcze pogańskiego życia, które niedawno porzucił” (według przekazu Mariana Gorzkowskiego, sekretarza Matejki). Zapewne dlatego właśnie zrealizowany pod sam koniec życia artysty Poczet… stał się ostatecznie kluczowym źródłem dla powszechnie przyjętych wyobrażeń polskich władców.

Jan Matejko, Stanisław August Poniatowski, 1890-1892, licencja PD, Wikimedia Commons
Tworzenie pocztów władców to tradycja, której początki sięgają średniowiecza, lecz na przestrzeni stuleci zmieniała się funkcja tego typu przedstawień. Ilustrowane galerie i katalogi królów w czasach monarchii służyły podkreślaniu ciągłości władzy oraz legitymizacji aktualnie rządzących poprzez osadzanie ich jako kontynuatorów swoich poprzedników. W dobie zaborów tworzenie pocztów polskich władców miało podtrzymywać narodową tożsamość społeczeństwa, którego państwo zniknęło z mapy Europy. Odrodzona Polska, choć nie wróciła do monarchii, w dużej mierze buduje swoją świadomość historyczną, opierając się na dziejach przedrozbiorowych – to właśnie władcy z czasów średniowiecznych i nowożytnych (w większości przypadków ukazani na podstawie Pocztu… Jana Matejki) znaleźli się na polskich banknotach emitowanych od 1995 roku.
Magdalena Łanuszka
Pobierz:
ML_poczty_krolow_sciezka.pdf