Cudownie sklejony dzban i odzyskane mleko

Cud świętego Jana Kantego Tadeusza Kuntze-Konicza w Muzeum Narodowym w Krakowie

Duchowny w todze profesorskiej składa potłuczony dzban, którego kolejne kawałki podaje mu klęcząca obok bosa kobieta. Ich wysiłkom z zainteresowaniem przygląda się kilku chłopców oraz trzy unoszące się nad nimi aniołki. Oto za chwilę zdarzy się cud...

 

Niewielki obraz przedstawiający cud św. Jana Kantego wyróżnia się wysoką klasą artystyczną; kunszt artysty przejawia się między innymi w efektach światłocieniowych, w modelunku karnacji postaci, w elegancji ich wydłużonych sylwetek. Dzieło to ilustruje legendę, według której święty Jan Kanty spotkał pewnego razu lamentującą kobietę. Była nią służąca, która niechcący upuściła dzban z mlekiem; naczynie się stłukło, a mleko się wylało. Święty ulitował się nad kobietą, i chcąc uchronić ją przed gniewem pracodawczyni, poskładał dzban modląc się nad nim, a naczynie w cudowny sposób ponownie się scaliło. Następnie Jan Kanty polecił kobiecie zaczerpnąć wody z rzeki Rudawy, po czym znów się pomodlił, a wtedy woda zamieniła się w mleko.

Tadeusz Kuntze-Konicz, Cud św. Jana Kantego, ok. 1767, Muzeum Narodowe w Krakowie, licencja CC-BY, źródło: Kultura Małopolska

Autorem obrazu jest Tadeusz Kuntze-Konicz, który urodził się w 1727 roku w Zielonej Górze – rodzinne polskie nazwisko Konicz zostało zmienione na niemiecko brzmiące Kuntze. Większą część życia spędził we Włoszech, nazywany tam Taddeo Pollaco. Studia artystyczne ukończył w Rzymie i tam też głównie pracował. Zachował jednak związki z Polską, tworzył na zlecenie polskich fundatorów, a w latach 1757–1759 działał także w Krakowie. Obraz Cud św. Jana Kantego powstał później, przy okazji kanonizacji tego świętego, czyli około 1767 roku.

Święty Jan Kanty pochodził z Kęt, gdzie urodził się w 1390 roku, a zmarł w Krakowie w 1473 roku. Jako uczony Akademii Krakowskiej święty Jan Kanty jest patronem profesorów i studentów, nauczycieli i uczniów. Został beatyfikowany w 1680 roku, a kanonizowany w 1767 roku. Jego relikwie spoczywają w kościele świętej Anny w Krakowie, we wspaniałym barokowym mauzoleum.

Obraz Tadeusza Kuntze-Konicza był bardzo popularny, w związku z czym powstawały jego liczne kopie (istnieje ponad 20 wersji tej kompozycji). Autorskie wersje znajdują się dziś w Krakowie: jedna jest w kościele św. Floriana, a druga w zbiorach Muzeum Narodowego w Galerii Sztuki dawnej Polski w Pałacu biskupa Erazma Ciołka.

 

Magdalena Łanuszka

Powrót ZOBACZ NA OSI CZASU
drukuj wyślij facebook
STUDIA W GŁĘBOKIEJ KONSPIRACJI. Tajne nauczanie w Krakowie podczas II wojny światowej
Wspomnienie dawnego splendoru. Bernardo Bellotto (Canaletto), Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu w roku 1633 w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Król w stroju koronacyjnym. Portret Stanisława Augusta Poniatowskiego pędzla Marcella Bacciarellego w Zamku Królewskim w Warszawie
Nauk przemożnych perła. Początki Akademii Krakowskiej
Kraków woj. małopolskie
Wirtuoz ukazany jako wódz. Portret Michała Kazimierza Ogińskiego Anny Rosiny Matthieu w Muzeum Historycznym w Sanoku